De eerste afbeelding is een boedelinventaris uit 1646, waarin een zogenoemd “verkeerbord” voorkomt. In eerste instantie lijkt dit te verwijzen naar een bord voor het regelen van verkeer in de drukke straten van Amsterdam, maar dat is niet het geval. Het “verkeerbord” was onderdeel van het Verkeerspel, beter bekend als Triktrak, de Nederlandse variant van het bordspel Backgammon. Het tweede beeld, een schilderij van Triktrakspelers in de tuin van een kasteel (1630), laat zien hoe dit gezelschapsspel in de zeventiende eeuw een geliefd tijdverdrijf was, vooral bij de hogere standen.
De populariteit van Triktrak zegt veel over de Nederlandse behoefte aan samenzijn en gezelligheid. Het woord “gezellig” is afgeleid van “gezel”, iemand met wie je samenwoont of samenwerkt. In die tijd werd samenzijn belangrijk gevonden, zowel in huiselijke kring als in herbergen of tuinen. Op schilderijen uit die periode zien we mannen fanatiek spelen, terwijl vrouwen vaak toekijken of drank inschenken.
Het Verkeerspel had bovendien een symbolische betekenis. Het woord “verkeren” kon verwijzen naar het verplaatsen van de speelstukken, maar ook naar omgang met anderen of naar wisselende kansen in het leven. Kunstenaars gebruikten het spel daarom vaak als waarschuwing tegen luiheid, gokzucht en moreel verval. Toch bleef Triktrak, ondanks deze kritiek, een populair spel onder burgers, zeelieden en reizigers. Het bood ontspanning en contact in een tijd waarin samen spelen minstens zo belangrijk was als winnen.