Zie je je moeder of oma al zitten? Op deze foto zie je een klaslokaal van een Amsterdamse huishoudschool in de winter van 1970.
Als je inzoomt op het schoolbord, zie je onder andere een pan met stoom en twee scheikundige formules. Leerlingen die in deze tijd op de huishoudschool zaten, moesten meer leren dan alleen de praktische kanten van het koken, zoals het schillen van aardappels of het bakken van taarten. Zij moesten ook theoretische kennis hebben, de wetenschappelijke informatie achter het koken.
Een voorbeeld hiervan zie je op deze foto. De eerste formule op het schoolbord is CO2 + H2O. Als je deze twee stoffen samenvoegt, krijg je koolzuur. Dit is het zuur dat ervoor zorgt dat frisdrank prik heeft. De tweede formule, C6H12O6 + O2, staat voor het verteren van glucose, oftewel suiker. De leerlingen op deze foto leerden tijdens de les over frisdrank en suiker, maar op een scheikundige manier. Op die manier zouden leerlingen goed geïnformeerd zijn over de samenstelling van bepaalde producten en wisten zij meer over hoe ze gezonde keuzes konden maken.
Krijg jij op school les over gezond eten? En denk jij dat het belangrijk is om zulke scheikundige kennis over eten te weten?