Waarom bestaat reclame eigenlijk? Mensen die reclame maken hebben hier een reden voor. Ze willen het gedrag van de ontvangers beïnvloeden. Skincare bedrijven laten afbeeldingen zien van modellen met een egale huid, om ervoor te zorgen dat jij hun gezichtsreiniger gaat kopen. Reclames voor eiwitshakes en andere supplementen worden gepresenteerd door mannen met enorme spieren, iets wat de doelgroep van die reclame wel aanspreekt. Bedrijven doen dit slim. Ze presenteren ideaalbeelden die je als koper bijna niet kan weerstaan. Soms wordt hierbij ook ingespeeld op je gender. Zo móet je als vrouw wel een mooie huid hebben en als man grote spieren hebben.
Ook in de tijd van de huishoudschool speelde reclame een grote rol in het dagelijks leven. Advertenties die zich richtten op huisvrouwen waren veel te zien: in tijdschriften en kranten. Deze reclamebeelden waren niet zomaar bedoeld om producten te verkopen. Ze lieten een duidelijk ideaalbeeld zien over hoe vrouwen zich volgens de maatschappij moesten gedragen, maar ook over hoe het huishouden eruit moest zien. Huishoudelijke producten, zoals schoonmaakmiddelen en stofzuigers, werden gepresenteerd als dé manier om een nog betere echtgenote en huisvrouw te zijn.
In de bron hiernaast zie je hoe een stofzuigerreclame hierop inspeelt. De reclame zegt dat een huisvrouw zonder moeite altijd een schoon huis kan hebben. Doormiddel van de plaatjes wordt de rol van vrouwen als moeder en huisvrouw nog extra versterkt. Reclames als deze duwden vrouwen nog meer in een traditionele rol, waar zij moeilijk uit konden ontsnappen. Ben jij ook wel eens beïnvloed door ideaalbeelden uit reclames?