De eerste huishoudscholen kregen geen geld van de overheid. Ze werden opgericht door mensen die het huishoudelijk onderwijs belangrijk vonden. De overheid vond dat het geen nut had om geld uit te geven aan het huishoudonderwijs. Huisvrouwen zouden immers thuis voor hun gezin gaan zorgen. Hoe belangrijk een goed huishouden dan ook was, de vrouwen verdienden hier geen geld mee en ze draaiden dus niet mee in de economie.
Er was echter een groep die het wel interessant vond om geld te investeren in de scholen: bedrijven. Door technologische ontwikkelingen in de 20e eeuw verschenen er veel nieuwe huishoudelijke producten op de markt. Het tempo was hoog en om geld te kunnen verdienen, was het belangrijk dat bedrijven hun doelgroep (de huisvrouw) goed konden bereiken. Belangrijker nog: als de leerlingen werkten met hun producten, zouden zij deze in de toekomst ook blijven kopen. Het resultaat: reclameborden in de klaslokalen en schoolreisjes naar fabrieken van bijvoorbeeld Sunlight Zeep.
Door deze ontwikkelingen was reclame volop aanwezig in de huishoudschool. Kijk de video en oordeel zelf, reclame in de klas, is dat goed of slecht?