Op de eerste afbeeldingen zien we stills (ofwel stilstaande beelden) uit de film van het Amsterdams Stadsjournaal genaamd Surinamers in Nederland: de terugkeer van het zwarte goud (1976), waarin interviews en dagelijkse situaties van Surinaamse migranten in beeld worden gebracht. De laatste afbeelding is een foto van de afbraak van het Anton de Kom-centrum, een sociaal-cultureel centrum dat een belangrijke plek bood voor Surinaamse gemeenschappen in Amsterdam.
Na de onafhankelijkheid van Suriname in 1975 kwamen veel Surinamers naar Nederland. Ze kregen te maken met problemen zoals huisvesting, werk en culturele aanpassing. Tegelijkertijd stonden Surinamers die al langer in Nederland woonden voor de vraag of zij wilden terugkeren naar hun land. Het Stadsjournaal portretteerde deze situatie, met aandacht voor zowel aankomst en opvang op Schiphol als het werk van Surinaamse werknemers op de NDSM-werf. De film laat ook concrete voorbeelden zien van remigratie, zoals een echtpaar dat een viskwekerij wil beginnen en een groep die een landbouwcollectief wil opzetten. De film benadrukt de waarde van Surinamers als arbeidskrachten, het zogenaamde “zwarte goud”, en combineert persoonlijke verhalen met politieke en sociaal-culturele context. De interviews zijn grotendeels in Sranantongo, met Nederlandse ondertiteling, waardoor de beleving van de migranten centraal staat.
Surinamers in Nederland: de terugkeer van het zwarte goud is te zien in de filmzaal van Stadsarchief Amsterdam van dinsdag 21 oktober tot en met zaterdag 25 oktober. De film is ook online te bekijken via de Eye Film Player.
De herkomstgegevens die hieronder staan genoteerd, betrekken zich alleen op de laatste afbeelding: de sloop van het Anton de Kom centrum.
Zie ook de bronnen De Bijlmerkrakers en Zwartboek.