Dit affiche met daarop Amsterdams Stadsjournaal draait kondigt een projectie aan van een van hun films. De affiches werden zo ontworpen dat het ingevuld kon worden, want verschillende films draaide op verschillende momenten op verschillende plekken.
Het Amsterdams Stadsjournaal (ASJ) werd in 1974 opgericht door een collectief van jonge filmmakers, waaronder de Skrien redactieledan: Annette Apon, Gerrard Verhage, Edgar Burcksen, Ton de Graaf en Stephan Geerlings. En als aanvulling kwamen Theo van de Sande, René Scholten en theatercriticus Max Arian erbij.
Lees hier het interview met een van de oprichters: Annette Apon.
Zij wilden een alternatief bieden voor het officiële Polygoonjournaal, dat vooral over neutrale of vrolijke onderwerpen berichtte. Het ASJ koos juist voor thema’s als sloop en stadsvernieuwing, werkloosheid en migratie. Daarbij lieten de regisseurs zich inspireren door de Sovjetrussische cinema en door de ideeën van toneelschrijver Bertolt Brecht.
In de eerste films lag de nadruk sterk op analyse en politieke boodschap, maar al snel merkte het collectief dat dit niet goed aansloot bij de doelgroep. Daarom gingen de makers meer samenwerken met bewoners en arbeiders zelf. Zo groeide het ASJ uit tot een belangrijk filmexperiment dat kunst, politiek en samenleving met elkaar wilde verbinden.