Amsterdam
Bron

Voor een handelsstad als Amsterdam was een goed vervoerssysteem van groot belang. Sinds het begin van de zeventiende eeuw was het Amsterdamse verkeersnet daarom aanzienlijk verbeterd. Zo bestonden er zowel veerdiensten voor het vrachtvervoer als een waternetwerk van trekvaarten voor personenvervoer. In 1632 voer op de Haarlemmertrekvaart de eerste trekvaart tussen Amsterdam en Haarlem. Ieder uur vertrok er vanaf de Haarlemmerpoort een schuit naar Haarlem, die er ruim twee uur over deed.

Tussen 1632 en 1883 werden op dit traject duizenden reizigers met de trekschuit vervoerd. Door de vaste dienstregeling en relatief lage prijzen was er een betrouwbaar en betaalbaar vervoersnet ontstaan. Hierna werd het netwerk uitgebreid met trekvaarten naar andere plaatsen als Purmerend, Naarden en Weesp.

Deze trekvaarten waren kanalen, waarop passagiersschuiten voeren. De trekschuiten werden door een schipper bestuurd en voortgetrokken door paarden, zoals te zien is op de prent. Op de paarden zat een jager. Deze paarden waren met een lijn aan de schuit verbonden en liepen op een speciaal looppad, het zogenoemde jaagpad.

Herkomst

Maker

P. van der Kloet

Datering

1777

Collectie

Collectie Stadsarchief Amsterdam: tekeningen en prenten

Organisatie

Stadsarchief Amsterdam

Nummer

010097002162

Link

https://archief.amsterdam/beeldbank/detail/386a4b2c-fc31-734e-775d-4983b21b0e7b

Gerelateerde bronnen

Alle bronnen